Kiedy Karolina napisała
do mnie czy nie zechciałabym wziąć udziału w kampanii społecznej „Nie
dyskryminuj niepełnosprawnych” zgodziłam się od razu. Nie powiem, że jest to
łatwy temat. W momencie kiedy nie masz na co dzień styczności z osobami
niepełnosprawnymi jest to temat bardzo trudny, ale i bardzo ważny aby o nim
mówić i pisać. Osób o różnej niepełnosprawności jest wśród nas wiele, ale czy
my wiemy jak zachowywać się w ich towarzystwie? Jak powinny zachowywać się
nasze dzieci?
Mówiąc o osobach z
niepełnosprawnością nigdy nie używajmy krzywdzących określeń: takich jak:
kaleka, inwalida, upośledzony. Używajmy takich określeń jak:
-
osoba niepełnosprawna
-
osoba poruszająca się na wózku
-
osoba poruszająca się o kulach
-
osoba niewidoma
-
osoba niesłysząca
-
osoba głuchoniewidoma
-
osoba z niepełnosprawnością intelektualną
-
osoba z zaburzeniem psychicznym
-
osoba niskiego wzrostu
Pamiętajmy, że należy
zawsze zwracać się bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej, nigdy do jej
towarzysza, pomocnika czy też tłumacza języka migowego. Zwykła rozmowa z osobą
niepełnosprawną jest fajna, więc po prostu zwracajmy się do niej tak jak do
każdej innej osoby. Pamiętajmy, że jeśli będziemy wypytywać ją o jej
przypadłość, może się ona poczuć skrępowana i mogła by się poczuć tak jakbyśmy
nie widzieli w niej człowieka. Świadczy to o ignorowaniu osoby niepełnosprawnej
i jest to wyrazem braku kultury.
Ø Jeśli
znajdziemy się w pobliżu osób niepełnosprawnych nigdy nie narzucajmy im swojej
woli. Zawsze najpierw spytajmy czy potrzebują pomocy i dopiero wtedy pomóżmy.
Bądźmy przy tym bardzo taktowni.
Ø Osoby
niepełnosprawnej nie można dotykać bez uprzedzenia ponieważ osoby
niepełnosprawne utrzymują równowagę dzięki swoim rękom. Chwytanie ich za nie
może zakłócić tę równowagę. Należy również unikać klepania osób
niepełnosprawnych po głowie, a także dotykania ich wózka czy laski. Osoby
niepełnosprawne uważają je za część swojej przestrzeni osobistej.
Ø Kiedy
znajdujemy się w towarzystwie osoby poruszającej się na wózku nie nachylajmy
się nad nią zbyt nisko kiedy podajemy jej rękę na powitanie bądź z nią
rozmawiamy, nigdy nie prośmy, aby przytrzymała nam coś na swoich kolanach i nie
stawiajmy nic na blacie przymocowanym do wózka. Będąc w towarzystwie osoby na
wózku usiądź na krześle tak aby znaleźć się ze swoją twarzą na tym samym
poziomie; jeśli nie możesz usiąść stań w niewielkiej odległości, aby twój
rozmówca nie musiał podnosić zbyt wysoko głowy i nadwerężać kręgów szyjnych,
patrząc na twoją twarz. Nie pchajmy wózka, najpierw zapytajmy czy osoba poruszająca
się na wózku życzy sobie tego. Zanim zdecydujemy się pomóc jej go pchać, czy
wnieść po schodach zapytajmy jego właściciela jak to zrobić, aby go nie
uszkodzić.
Ø Inne
zasady obowiązują gdy znajdujemy się w towarzystwie osoby poruszające się przy
pomocy laski lub kul. Takie osoby potrzebują ramion, aby utrzymywać równowagę,
więc nigdy ich nie chwytajmy za nie i najlepiej uprzedźmy ją o naszym zamiarze.
Osoby mające trudności z poruszaniem się czasem opierają się o drzwi, aby je
otworzyć. Nigdy nie otwierajmy im drzwi zza ich pleców czy też znienacka gdyż może
to spowodować ich upadek.
Ø Jeśli
znajdziemy się w towarzystwie niewidomej lub niedowidzącej pamiętajmy żeby się
przedstawić, a kiedy chcemy jej dotknąć uprzedźmy ja o naszym zamiarze. Osoby
te są w stanie podróżować same, choć czasem korzystają z laski czy też z pomocy
psa przewodnika. Mogą też mieć problemy ze wzrokiem, które nie są widoczne więc
bądźmy przygotowani na to, aby udzielić im pomocy kiedy nas o to poprosi (na
przykład przeczytać jej coś). Kiedy idziesz z osobą niewidomą/niedowidzącą
opisuj jej pomieszczenie, w którym się znajdujecie, uprzedzaj ją o
przeszkodach, ale w sposób konkretny – np. uwaga, za dwa kroki będziemy mijać
krzesło bądź proszę schylić głowę, bo nad nami jest nisko zawieszony żyrandol.
Nigdy nie krzycz: „proszę uważać!” ponieważ osoba niewidoma/niedowidząca nie
będzie wiedziała, czy ma zatrzymać się, uciekać, pochylić, czy coś przeskoczyć.
Natomiast jeśli wskazujesz jej drogę, podaj konkretną informacje np. proszę
pójść prosto do końca korytarza, a następnie skręcić w lewo itp.
Ø Przebywając
w towarzystwie osoby niesłyszącej pamiętaj, że jeśli ta osoba posługuje się
jedynie językiem migowym, to czytanie z ruchu twoich warg jest dla niej bardzo
trudne; język migowy jest zupełnie inny niż język polski. Natomiast osoby
niedosłyszące zwykle porozumiewają się w języku polskim, a przy komunikacji
wspomagają się aparatami słuchowymi, czasem też patrzą na usta swojego
rozmówcy. Osoby niesłyszące/niedosłyszące zwykle informują innych jak się z
nimi porozumiewać. Osoba ta może nas poprosić np. o wyraźniejsze mówienie bądź
zapisanie informacji na kartce. Natomiast jeśli ty nie rozumiesz co mówi do
ciebie osoba niesłysząca/niedosłysząca poinformuj ją o tym. Jeśli to ona nie
rozumie co do niej mówimy to powtórzmy komunikat prostszymi słowami.
Ø Przebywając
w towarzystwie osoby niskiego wzrostu pamiętaj, że choć może ma ona ok. 140 cm
wysokości, a nawet mniej to jest osobą dorosłą i nie możesz traktować jej jak
uroczego dziecka. Rozmawiając z osobą niskiego wzrostu stańmy w niewielkiej
odległości, aby rozmówca nie musiał zadzierać głowy, aby na nas popatrzeć, lub
przysiądźmy na krześle.
Czasem bywa tak, że
idąc z dzieckiem spotkacie osobę niepełnosprawną. Wasze dziecko może Wam zadać
pyta nie o tę niepełnosprawność odpowiadajmy wtedy w sposób naturalny, np.
powiedzmy, że pan/pani ma chore nogi i nie może chodzić, dlatego porusza się na
wózku.
Kończąc rozmowę i
żegnając się z osobą niewidomą używajmy słów i zwrotów, które funkcjonują w
codziennym kontakcie, nie bójmy się powiedzieć „do zobaczenia”.
Ponadto pamiętaj, że
nie każda choroba/niepełnosprawność jest widoczna. Pewne osoby mogą zachowywać
się w sposób, który wyda ci się dziwny. Są osoby, które mają problemy z
pamięcią krótkotrwałą mogą poprosić cię o zapisanie informacji im przekazanych
choć są one proste i jasne. Są tez osoby chore na astmę czy nadciśnienie i
osoba taka może nagle poczuć się zmęczona, wtedy może poprosić cię o
doprowadzenie do krzesła czy do otwartego okna. Uszanujmy dolegliwości takich
osób i pomóżmy im w miarę swoich możliwości.
OSOBY
NIEPEŁNOSPRAWNE to osoby, które mają rodziny, pracę,
zainteresowania, sympatie, problemy i radości. Pomimo iż niepełnosprawność
stanowi integralną część tego, kim są osoby niepełnosprawne, sama w sobie nie
określa tych osób. Traktuj ich jak indywidualne jednostki.
Kampania ta organizowana jest
przez Karolinę - Wysmakowana
oraz
Monikę - Zpamiętnika wózkersa
Przygotowując ten wpis
korzystałam z różnych źródeł w Internecie.
Pozdrawiam
Kasia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za każdy komentarz :)
Staram się Was odwiedzać i również odwdzięczać się komentarzami na Waszych blogach